Reclamesprintje naar de feestdagen!Β  πŸŽ„

Ja, ook voor grafisch ontwerpers, marketeers, accountmanagers, zeg maar gerust in de hele reclamewereld is het gekte in december. We zetten alle zeilen bij. Ik zit er op dit moment al helemaal in.

Je zou bijna denken dat iedereen wel weet wanneer de feestdagen eraan komen. Dat is toch niet helemaal het geval. De spoedjes en haastige orders stromen binnen alsof het als totale verrassing komt, die decembermaand. Het ontwerpen van kerstkaarten, uitnodigingen voor nieuwjaarsborrels, relatiegeschenken, bestellijsten en speciale menukaarten. Of je nu in de reclamewereld werkt, kerststollen bakt in de bakkerij of feestelijke outfits verkoopt, we trekken allemaal een sprintje naar de feestdagen. Het is hard werken maar uiteindelijk mogen we met de beentjes omhoog. Genieten met familie en vrienden van welverdiende vrije dagen.

Het heeft ook wel wat. Om de rust een beetje te bewaren en je overzicht te geven, heb ik acht handige tips voor een succesvolle communicatie voor tijdens de decembermaand.

1. Plan je content

Supersimpel maar Γ³ zo belangrijk. Ga er even voor zitten en plan je content voor december en begin januari. Dat geeft je meer tijd en rust om op de werkvloer aanwezig te zijn, langs te gaan bij relaties of de kwaliteit van je producten te waarborgen. Kortom, om bezig te zijn met hetgeen waar je op dat moment het hardste nodig bent.

2. Out of office

Weet iedereen dat jij tussen Kerstmis en Oud en Nieuw niet van plan bent om naar kantoor te gaan? Laat je volgers en klanten weten dat je vrij bent, of misschien is het hele bedrijf wel gesloten in deze periode. Zet het in de nieuwsbrief, op je social mediakanalen en in je e-mailhandtekening. Zo staan je klanten niet onverwachts voor een dichte deur.

3. Heb je al wenskaarten laten maken?

Bestel je wenskaarten nog snel bij je ontwerper of drukkerij. Een mooie kerstkaart opgemaakt in de huisstijl van jouw bedrijf die rond de feestdagen op de deurmat van je zakelijke relaties valt. Laat de vormgever een mega originele en creatieve boodschap verzinnen die aansluit bij jouw bedrijf. Vergeet ook je hardwerkende personeel niet. Stuur je collega’s een kerstkaart waarin je ze bijvoorbeeld complimenteert over hun mentaliteit en werkzaamheden van het afgelopen jaar. Misschien wil je ze uitnodigen voor een nieuwjaarsborrel. Kies voor een uitgesproken kerstkaart. Dat verhoogt bovendien de herkenbaarheid van jouw bedrijf en merk.

4. Geef een bijzonder kerstcadeau!

Een ultieme klassieker maar wordt nog steeds heel erg gewaardeerd: een bijzonder kerstcadeau. Of de verrassing nu groot of klein is, het gaat om het gebaar en natuurlijk de zichtbaarheid. Verwonder je (potentiΓ«le) klanten en/of werknemers met een presentje. Probeer dan natuurlijk wel iets te verzinnen wat een verlengstuk is van je bedrijf of merk. Daarmee sla je twee vliegen in een klap. 1. Je bent bij iedereen onder de aandacht. 2. Je bouwt aan de relatie met klanten, leveranciers of werknemers en laat met dit geschenk weten dat je blij met ze bent.

5. Go go go social

Zijn de omslagfoto’s op Facebook, Instagram en LinkedIn aangepast naar een zakelijk en feestelijke sfeer? Ook leuk om je website header tijdelijk te wijzigen naar iets winters. Een kerstman en sneeuwpop zijn leuk, maar zorg er wel voor dat je herkenbaarheid niet verloren gaat. Houd de richtlijnen van je huisstijl aan. Dit is echt een must!

6. En hoe ziet je winkel eruit?Β 

Hoe is de uitstraling in je winkel en etalage? Heb je de kerstboom al staan? Is de aankleding van de etalage aangepast naar het winterse en feestelijke seizoen? Dat geeft toch net wat meer sfeer wanneer je etalage compleet in stijl is. Maar je kunt december ook aangrijpen om een passende reclamecampagne te lanceren. Werk samen met Sint en Piet door kortingscodes te verspreiden of maak een eigen adventskalender voor je vaste klanten.

7. En je webshop.

Heb je een webshop en verkoop je je producten online. Dan weet je misschien dat de periode rondom de feestdagen een ramp is voor leveranciers, postorderbedrijven en transport en logistiek. Reden genoeg om een goede disclaimer op je webshop te zetten hoe jouw bedrijf te werk gaat. Geef de verwachte levertijd aan en stuur een track & trace code mee. Je kunt de klanten ook adviseren om de bestelling online te plaatsen en deze in je fysieke winkel op te halen als dit mogelijk is. Uit ervaring weet ik dat sommige bedrijven van mijn klanten tijdens de feestdagen helemaal gesloten zijn. Geef dit ook aan op je webshop. Sluit deze dagen op je webshop zodat klanten niet kunnen bestellen voor die desbetreffende dagen.

8. Begin volgend jaar al na de zomervakantie.

Deze tip ontstaat een klein beetje vanuit eigenbelang. Maar ik spreek ook vanuit mijn collega ontwerpers en drukkerijen als het gaat om het op tijd aanleveren van opdrachten en input. Natuurlijk gun je jezelf daarmee ook veel rust. Zo hou je focus in een periode die al zo ontzettend druk is. Wanneer je in september al het een en ander voorbereidt ben je daarna helemaal klaar voor de decembersprint.

Heb je bovenstaande punten allemaal zelf al afgevinkt of inmiddels doorgespeeld naar je communicatiemedewerker of grafisch ontwerper? Dan ben je goed bezig! Mocht je naar aanleiding van deze blog graag brainstormen over jouw decembercampagne, neem dan contact op viaΒ anke@brandbakery.nl. Dan rest mij nog maar een ding. Ik wens je een hele fijne decembermaand, prettige feestdagen en een spetterende jaarwisseling. πŸ˜„

Anke van de Klundert